Bokrecension | Pachinko

Pachinko är en del av Bonniers Årets Bok. Klicka här för att rösta på Pachinko.

I EN LITEN fiskeby i Yeondgo, Korea föds 1911 Sunja, den efterlängtade dottern till fattiga men stolta föräldrar. Men när Sunja blir gravid med en gift yakuza är hela familjens tillvaro nära att falla samman. När Isak, en kristen tuberkulosdrabbad präst, ber om Sunjas hand uppenbarar sig en lösning – ett nytt liv för henne i Japan, som hans hustru. I ett främmande land där hon inte känner någon och inte pratar språket måste hon finna styrkan att skapa sig ett nytt hem och göra de uppoffringar som krävs för att överleva. Med breda penseldrag målar Min Jin Lee en myllrande väggmålning över exiltillvarons smärtpunkter sedda genom en familj som sveps med i efterverkningarna av historiens skoningslösa vingslag.

Att läsa en bok kan ge så mycket. Det kan vara en sätt att förbättra sitt ordförråd, att försvinna in i fantasin och en annan värld för en stund. Det kan också vara en ögonöppnare för någonting en inte visste existerade. Pachinko är en dramatiskt släktroman om någonting jag inte visste om. Nämligen förhållandet mellan Korea och Japan. Om utanförskapet och allt som det bär med sig.

Boken kastar oss in i ett fattigt Korea med dåliga förhållande och brist på mat. Det går från en generation till en annan och till slut hamnar vi hos Sunja, som blir till en stor del huvudpersonen. Hur hon blir gravid, gifter sig med en präst, och flyttar med familjen till Japan. Där konsekvenserna av det första barnen hinner i kapp henne. Och det blir ett riktigt familjedrama. Inte bara att hon fick ett barn med en gift man, att hennes man blev fängslad på grund av sin kristna tro, att de slängs in i den organiserade brottsligheten och allt som har med utanförskapet att göra. Men också bara den sociala strukturen som det bygger på.

“Living everyday in the presence of those who refuse
to acknowledge your humanity takes great courage”

Familjen i boken jobbar på väldigt hårt. De satsar allt för att kunna få en bättre framtid. Redan från start är det viktigt för dem att de har en utbildning. Från att lära sig läsa och skriva för att inte bli lurade, gå på fint universitet och även ta sig utomlands och fortsätta studera och arbeta. Som en vanlig släktroman är det en, eller några få, som drar släkten och därmed bokens framåt. Här är det kvinnorna, men främst Sunja. Som finns med oss nästan från början till slut. Hennes val och hennes konsekvenser är grunden för romanen.

Pachinko är en tung bok. Min Jin Lee är verkligen inte rädd för att skriva om förhållandet mellan Korea och Japan. Om hur dåligt det är mellan de två, och hur Sunjas familj blir behandlad för att de är just från Korea. Som jag har förstått det pågår det här en idag. Att det spelar ingen roll hur många generationen som bott i Japan, att det inte kommer gå att bli medborgare och utanförskapet är fortfarande ett faktum.

Titel: Pachinko
Sidor: 521
Genre: Historical