Bokrecension | Det

DET TOG MIG fem år att slutföra Det. Jag började läsa den när jag flyttade hemifrån och skulle börja studera på universitetet. Men tyvärr kom saker emellan. Att påbörja en bok på över tusen sidor är inte det bästa när en har så mycket att göra som jag hade då. Så den stod där i bokhyllan med ett bokmärke i sig. Tills jag nu bestämde mig för att ta tag i den i samband med att den nya filmen kommer snart.

Jag gillar att det inte endast är en skräckroman utan att den har mycket mer att komma till bordet. Utåt sätt handlar boken om ett gäng barn, förlorarna, i lilla staden Derry. Den börjar med en översvämning och plötsligt är det en kraft som får barn att bli stela av skräck och flertal dör. 28 år senare dör en tonåring och gänget som nu har blivit vuxna är redo att möta sin rädsla igen. Men Det handlar också om rasism, homofobi, fördomar, mobbning och familjeförhållanden. Den är också väldigt smart. Älskar hela grejen med hur de har blivit som vuxna. Utan att säga för mycket.

“We all float down here!”

King har varit väldigt smart med sitt skrivande. Först och främst blandar han att skriva om när de är vuxna och barn som gör att den hela tiden är spännande. Vilket kan vara svårt när det handlar om den här längden av böcker. Sedan har han gjort en sak som var väldigt vanligt förr (och fortfarande är iofs) och att när en beskrev en karaktär tillsatte författaren ett karaktärsdrag till den, t ex Helena den sköna. Här har vi sju barn och deras anledningar till att vara ”förlorare”. Bill som stammar, Ben är överviktig, Riche är rappkäftad med stor humor, Mike är mörkhyad, Eddie har astma och allmänt bräcklig, Stan är judisk och Beverly är en fattig flicka. Det här förenklar för läsaren att komma ihåg vem som är vem och speciellt när de blir vuxna.

Jag skulle kunna ge boken en fullpoängare. Men tyvärr finns det en sak som jag inte alls tycker om med den. Den är väldigt sexuell. Vilket förstör lite spänningen. Det är inte lika läskigt när en clown skriker att den ska göra olika saker med barnen. Mer äckligt än läskigt. Mot slutet av boken finns en scen som jag inte förstod alls. Den var bara sexuell och konstig och ärligt talat fattade jag inte innebörden av den heller. Vilket förstör boken och drar ner betyget med en halv poäng. Fortfarande en väldigt bra bok!

Titel: It
Sidor: 1340
Genre: Horror, Fiction, Fantasy