Filmrecension | It

It

Titel: It Regissör: Andy Muschietti Medverkande: Jaeden Lieberher, Finn Wolfhard & Bill Skarsgård Genre: Drama, Horror & Adventure Längd: 2 tim 15 min Premiär: 2017 Land: USA

Ett gäng med barn i den så kallade Losers Club bestämmer sig för att tillsammans besegra det onda väsen, som ser ut som en clown och dödar barn.

Jag hade laddat upp med att både läsa boken nu i somras och sett den tidigare miniserien som kom ut 1990 i veckan. När jag gick in i biosalongen var jag helt beredd. Salongen var full och precis innan filmen visades släcktes salongen ner och en röd ballong visade sig. Och därefter en clown som kom skrikandes mot publiken. Bästa uppladdningen för filmen som är troligtvis den mest efterlängtade för i år.

It tar oss tillbaka till 1989 och sommarlovet har precis börjat. Ett visst antal barn har försvunnit i staden Derry, bland annat Bills lillebror Georgie. De mindre populära barnen umgås hela sommaren och finner att alla av de har sett ett okänt väsen – som är en blandning av deras största rädslor och en clown. Tillsammans bestämmer de sig för att förgöra clownen innan den tar andra barn. Precis som i boken har alla barnen ett karaktärsdrag som gör att just de passar in i ”Losers Club” och är utstötta. De är också alla ett offer för mobbaren Henry Bowers.

”You’ll float too.”

Jag gillade It. Den var väldigt snygg och hade många fina kvalitéer. Barnskådespelarna var helt underbara. Alla. Verkligen. Jag brukar vara väldigt kritisk mot barn för de är ofta rätt dåliga. Men herregud, vad bra de var. Speciellt Finn Wolfhard som spelade Richie (Seth Greens gamla karaktär) och som vi har tidigare sett i Stranger Things. Gillade också att det var just kapitel ett med barnen och att de vuxna kommer i en senare film. Det ger utrymmet för att verkligen utveckla barnens del (och de vuxnas) istället för att göra något för hastigt. Var lite orolig för hur Bill Skarsgård skulle vara som clownen Pennywise. Kommer han göra ett bättre försök eller sämre än Tim Curry som vi vanligtvis är vana att se på skärmen? Jag tycker att Skarsgård gör det bra. Han försöker inte vara Tim Currys Pennywise utan han gör sin egen. Vilket såklart är toppen!

Att de valde att ändra från 1958 till 1989 kan vara det smartaste de har gjort. Ärligt talat, mest på grund av den 80-tals hypen som pågår just nu. Stor påverkan av tv-serier som tidigare nämnt Stranger Things. Det kommer också göra att de vuxna kommer att vara i nutid som också är bra.

Det negativa jag kan komma på med It är skrämselfaktorn. Det är ingen läskig film. Visst, en sitter väl lite spänd då och då. Visst, jag hoppade till en eller två gånger när jag inte var beredd. Men annars är den inte särskilt läskig. Jag antar att det beror på storyn i många fall. Den är rolig och vissa karaktärer, t.ex. Richie, är en jätterolig karaktär. Som han också är i boken. Samtidigt är den också snygg och bra gjord. De två sakerna gör att It känns mindre läskig. Fast i och för sig så är den gamla miniserien från 1990 inte jätteläskig heller när en tänker till. Inte boken heller faktiskt.

★★★★

4 Replies to “Filmrecension | It”

1. Vad roligt att få läsa recension på filmen, är sugen på att se filmen och läsa boken. Jag minns bara att när jag såg Det/It när jag var liten typ 13 så var den jätte läskig. Fast det kanske var mer för att man skrämde upp varandra än att filmen var så läskig.

1. karinsuniversum says: Svara

Såg den också när jag var i den åldern och då var den superläskig! Men ser en miniserien nu så är den inte så farlig. Rekommenderar både filmen, miniserien och boken!

2. Jag tycker inte om skräckfilmer och trots att jag inte läst boken såg jag den i onsdags på bio. Jag blev faktiskt förvånad över humorn och den var inte lika läskig som jag hade väntat mig, men nog var den lite obehaglig. Är precis som du riktigt imponerad av barnskådespelarna!

3. Såg den på bio i fredags och som jag älskade den. Gillade allt, barnen handlingen och Bill som Pennywise. Ser redan fram emot nästa film!