Bokrecension | Dark Places

Författare: Gillian Flynn
Utgiven: 2009
Sidor: 345
Format: Pocket
Genre: Crime
Goodreads Betyg: 3,93

Libby Day var bara sju år när hennes mamma och två systrar mördades i det som kom att kallas Satansoffret i Kinnakee. Medan hennes familj låg döende flydde Libby från deras lilla gård och ut i den stränga vinterkylan. Hon överlevde – och vittnade om hur hennes femtonårige bror Ben var den skyldige.

Tjugofem år senare spårar en grupp privatspanare upp Libby i hopp om att hitta bevis för att Ben är oskyldig. Ben sitter fortfarande i fängelse och Libby ser en chans att tjäna en hacka på sin tragedi. Mot en summa pengar tar hon kontakt med de som var involverade den där gången. Kanske ska det visa sig att hennes vittnesmål inte var så vattentätt trots allt.

Tredje boken av Gillian Flynn som jag läser, de andra är Gone Girl och Sharp Objects. Två böcker som jag gav en fyra till, och trenden fortsätter även med Dark Places.

Precis som de tidigare böckerna är Dark Places en mörk historia. Om ett mord som skedde, och konsekvenserna av det. Vi får följa Libby i jakten om sanningen, mellan alkohol, hemligheter och strippklubbar. En resa som hon egentligen inte ville göra men med brist på pengar väljer hon att ställa upp. Det gör henne till en ganska osympatisk karaktär – precis som alla andra i boken. För det är nästan svårt att tycka om en karaktär, trots det kastas en in i historien, vill ha svar och svårt att tro att någon av dem har begått mordet. Vi tycker inte om dem, men vi känner för dem. Det måste nästan vara Gillian Flynns signum. Mörka historier med flera lager av hemligheter och väldigt osympatiska karaktärer.

Desto längre in i boken, och närmare sanningen blir Libby en bättre karaktär. Med bättre menar jag mer sympatisk, och vi börjar förstå henne bättre. Det har varit en tuff barndom som den enda överlevaren och ständigt med en stämpel i pannan. Det är en ärlig skildring, som när hon beskriver sin ilska när ett annat barn blir överlevare och får pengar från främlingar. De pengarna hon brukade få.

Gillar att vi får läsa i olika perspektiv, både nutid och dåtid. Hur Libby kommer närmare sanningen och hur hennes mamma och bror kommer närmare morden. Det gör att vi kommer närmare in på mordet, alla tankegångar, alla saker som ledde upp till det ögonblicket samt konsekvenserna. Slutet är för mig oförutsägbart och jag har några delade meningar om det men ändå ett godkänt avslut.