Bokrecension | Stormvarning

Stormvarning är en del av Bonniers Årets Bok. Klicka här för att rösta på den.

DET ÄR JULETID när en man hittas död på Doggerlands nordligaste ö Noorö. Karen Eiken Hornby kastar sig in i utredningen, lättad över att slippa julfirandet. När ytterligare ett mord sker framträder kopplingar till ett lokalt whiskydestilleri, men Karen oroas mest över om hennes lindrigt laglydiga släktingar är inblandade. Det blir en svår balansgång mellan hennes privata jag och rollen som polis.

Jag har inte läst första delen i denna serie, och de tar upp vissa aspekter från den boken i denna. Men det gör inte jättemycket för de är fristående, så om ni vill läsa denna, men inte läst första är det okej. Jag tror dock att jag möjligtvis plockar upp första delen. Då den verkar vara spännande och bra. Plus att det ger en bättre grund för denna. Även om jag redan läst den. Jaja, nu till faktiskt en bok jag har läst.

Stormvarning är en helt okej deckare där vi får följa en polis som utreder ett mordfall. Det jag gillade med denna bok är att vi fick tillsammans med Karen, och hennes kollegor, studera mordet. Intervjuerna med misstänkta, bevisen som kom fram. Det skedde i ett lagom tempo som gjorde att vi som läser boken också har en chans att sätta ihop pusselbitarna.

Att det även kopplades samman med Karen och hennes egna familj gjorde det mer relevant att faktiskt följa henne. Annars kan det just polis-deckare vara rätt tråkiga. Har hennes släkt någonting med mordet att göra? Samt att vi också får läsa om hennes vänner och familj som absolut inte har någonting med mordet att göra, blir bara saken bättre. Jag vill lära känna Karen mer, och det skulle därför vara kul att läsa mer om henne i framtiden. Både första delen, Felsteg, och eventuella fortsättningar.

Titel: Stormvarning
Serie: Doggerland #2
Sidor: 398