Filmer

Filmrecension | The Meg

The Meg

Regissör: Jon Turteltaub Medverkande: Jason Statham, Li Bingbing & Rainn Wilson Genre: Action, Horror & Sci-Fi Längd: 1h 53 min Premiär: 2018 Land: USA & Kina

Efter att ha överlevt en attack av, vad han hävdar, 21 meters lång haj, måste Jonas Taylor konfrontera sin rädsla för att rädda andra.

The Meg är det perfekta exemplet till varför jag egentligen ogillar att sätta betyg och hela betygssystemet. Men vill inte gå in på det här och nu – det får bli ett eget inlägg. Anledningen är dock att det beror helt på vad det är för film och vilka förväntningar en har. När vi gick och såg The Meg på bio (på min födelsedag!) var allt vi ville bli underhållna, se hajar och en halvseriös Jason Statham. Det var precis det vi fick se också. Så vad kan bli fel med det?

Har läst att folk inte tycker den lever upp till Jaws, men inte heller lika dum som Sharknado och därför inte är en bra film. För det första är det väldigt få filmer som ens kan mäta sig med Jaws. Bara för den inte är lika läskig, eller får folk att undvika vattnet betyder det inte att den måste vara superlöjlig som Sharknado. Dummaste grejen jag någonsin hört? Kan nog vara det.

”There’s a monster outside, and it’s watching us.”

Jason Statham är en intressant skådespelare. Han gör nästan samma roll om och om igen och det är svårt för mig att ta honom helt seriöst. Här i The Meg tycker jag han passade utmärkt. För det var okej att han kanske inte var så seriös men hade ändå en seriös underton i vissa scener. Det kändes naturligt att det skulle vara just han som hoppade ner i vattnet om och om igen för att möta hajen och göra något våghalsigt beslut.

The Meg

Det kanske är en brist på blod och råa scener, men känner inte att det där tyngden på filmen är och kanske inte det heller den ville vara. Den handlar mer om människor som försöker med olika medel (bra tekniska medel) att hindra ett stort fall av katastrof. Att det råkar vara en förhistorisk haj är bara en bonus.

The Meg kommer inte gå till historien som den bästa hajfilmen, eller bästa actionfilmen. Men den har några härliga scener och en bra grundhistoria. Detta är en film som passar utmärkt om en vill poppa popcorn och kura ihop i soffan med en underhållande film. Flera gånger under bion (när jag trodde filmen kanske ledde mot sitt slut) så höll jag tummarna att den inte skulle ta slut. Det är ett bra betyg från mig som kan faktiskt bli lite uttråkad med liknande premisser.

★★★½