Bokrecension | The Long Way to a Small, Angry Planet

JAG TITTADE PÅ en massa klipp förra året där youtubers tipsade om böcker med temat rymden. Superspännande tänkte jag och hörde bland annat om The Long Way to a Small, Angry Planet. Kände bara yes! Detta ska bli kul och äntligen kunna bli en del av rymdfantaster. Men utan för att spoila denna recensionen allt för mycket kan jag väl säga att det inte riktigt blev så.

The Long Way to a Small, Angry Planet följer en besättning på en spännande resa genom rymden – och en äventyrlig ung kvinna som upptäcker betydelsen av familjen under resans gång.

Okej, jag gillade inte den här boken. Och det är verkligen supertråkigt då jag har läst en massa bra om den. The Long Way to a Small, Angry Planet har 4,18 i betyg på Goodreads och då kanske ni förstår hur omtyckt den ändå är. Men den var nog ingenting för mig. Först och främst trodde jag det berodde på att jag hade en paus när jag läste den. Kanske aldrig kom in i handlingen igen. Samtidigt som jag hade pausen för jag inte hade någon lust att plocka upp den igen. Så jag antar att det säger en del av mina tankar kring den.

The Long Way to a Small, Angry Planet är en karaktärsdriven bok – vilket jag vanligtvis älskar. Tyvärr fungerar det inte jättebra i just detta fall. Det är ingenting på karaktärerna, utan de är intressanta, men den kommer ingen vart. Hade verkligen önskat att det var spännande någon gång. När piraterna kom trodde jag att det äntligen skulle ske. Någon form av dramaturgisk höjdpunkt. Snacka om besvikelsen när de gick därifrån – förstående och snälla.

Det jag gillade med boken var Jenks och Lovey kärlekshistoria. I slutet gick mitt hjärta i kras för deras skull. Om de hade varit med mer kanske jag hade gillat den mer. Fast var ändå inte ute efter en kärleksroman. Uppskattade också hur Chambers valde att skriva karaktärerna och universumet. Den diskuterar, eller egentligen inte alls utan det bara är så, sexualitet, könsöverskridande, hudfärger och andra alien-raser. Det är någonting som är så skönt med det. Ingenting är konstigt. Det bara är så.

Slutligen, den hade troligtvis jättemycket potential men den levererade inte alls. Tråkigt nog.

Titel: The Long Way to a Small, Angry Planet
Serie: Wayfarers #1