Filmer,  samarbeten

Hur Blockbusters blev en grej

Det är ett samarbete med bloggarna ElsaEmelieFeliciaSara och Lovisa

sommar

Söndag och det är dags för sista inlägget i temaveckan med fokus på sommar. Den här gången tänkte jag inte tipsa om en film eller tv-serie utan snarare backa bandet ett snäpp och diskutera hur Blockbusters blev en grej. För det är just det jag tänker på när det kommer till sommarbio. 

I början kom ordet från andra världskriget och att några större bombflygplan kunde släppa bomber som förstörde kvarter. Medierna valde att kalla dessa plan för vad de var kapabla till att göra. Men nu är det snarare stora filmer med högt produktionsvärde, enorm marknadsföring och stora projekt, med stora stjärnor och en bra budget.

Under 70-talet gick det inte jättebra för filmindustrin. Det var många studios som blev uppköpta och hela industrin led av en recession. För att komma tillbaka valde de att stifta ett skatteavdrag för ett fåtal filmer som nu skulle gå till en stabilitet. Det blev det bästa biljettintäkter som någonsin skett, bland annat The Godfather och American Graffiti lyckades tjäna in några miljoner dollar. Men den som ändra allt, och anses vara den största Blockbustern är ingen mindre än Jaws.

blockbusters

Steven Spielbergs film Jaws fick alla att gå på bio trots sommar och sol ute. Den drog ihop 130 miljoner dollar i USA. Universal, som stod för distributionen, betalade 1,8 miljoner dollar till bland annat en ganska stor marknadsföring. Det blev helt enkelt en succé. Boken som filmen är baserad på var en bästsäljande roman, så de hade stora förhoppningar att just den här filmen skulle gå hem hos publiken. Vilket den också gjorde.

Det är precis det som just nu sker i dagens Blockbusters. Det har blivit ett mönster, tack vare Jaws. Blockbusters är de stora filmer som publiken vill ha. Jaws var den mest framgångsrika filmen, tills Star Wars kom.

tänker ni också på blockbusters på sommaren?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *