filmer

Filmrecension | Isn’t It Romantic?

Dags att recensera Isn’t It Romantic? Filmen jag har hört väldigt bra om, men var väldigt skeptisk till. Att se romantiska komedier är för mig någonting som en gör i hemlighet. Det är lite pinsamt. De är varken superbra eller kreativa. Men jag ser de ändå. Då och då. Det finns ett flertal romcom som leker med sig själva och bryter det traditionella berättar dramaturgin som de så ofta har. Men det är nog få (som jag har sett i alla fall) som driver så mycket med sig själva som den här. Utan att det blir en dålig komedifilm med dålig eftersmak som till exempel Date Movie.

Natalie vaknar upp i en värld där den snygge och rika mannen plötsligt vill ha henne. Foto: Michael Parmelee/Warner Bros

Den cyniske arkitekten Natalie har varken tid eller lust med kärleken. Hon kan berätta i timmar om varför romantiska komedier är skit och lurendrejeri. När hon blir rånad i tunnelbanan vaknar hon upp efter en hård smäll och inser att hon har fastnat i en rosa skimrande romantisk komedi.

Romantiska komedier har en tendens att vara väldigt förutsägbara, och jag säger inte att Isn’t It Romantic? inte är det. För det är den. Till en viss gräns. Vi börjar direkt känna att den snygge rike mannen som hon tror är lösningen på att komma ut ur romcoms-helvetet inte är den rätta. Utan istället är det möjligtvis bästa vännen som hon har bortsett från i brist på tron på kärlek (och sig själv). Men ju mer tiden går är det kanske istället klart att det är möjligtvis inte heller han som är den rätte, eller i alla fall inte lösningen. Utan det är hon själv. Summan av kardemumman är helt enkelt att det är ingen idé att jaga en kärlek om du inte älskar dig själv först. Vilket är gulligt och sant. Men ändå blir jag lite besviken.

Jag gillar verkligen hur de väljer att göra narr av sig själva. På ett smakfullt sätt. Hur hon plötsligt har de galna men fina kläderna och hattar. Hur den vackra modellen fastnar för den alldagliga pojken. Att hela New York hamnar i ett skimrande ljus med blommor och glada människor överallt. Klädmontage, låten A Thousand Miles startas igång om och om igen och den evige överblicken på en taxibil och sedan över hela New York. Hur många gånger har vi egentligen sett exakt samma bild?

Natalie börjar slitas mellan den snygge pojkvännen och hennes bästa vän. Foto: Michael Parmelee/Warner Bros
Passar för dig som vill ha en charmig kärlekshistoria

Blev genast intresserad första gången jag såg en trailer och tänkte detta passar mig när jag kan se den själv och bara behöver någonting lättsamt. Och det var precis det jag gjorde en lördagsmorgon i samband med min frukost. Tyckte det passade sig utmärkt. Det är en väldigt charmig historia. En färgglad sådan med mycket härliga scener. Hade väl önskat att ha den obligatoriska gråtscenen där varken jag eller huvudkaraktären kan hålla tårarna inne. Riktigt så blev det inte. För den är gullig och sockersöt. Utan något direkt djup.

Regissör: Todd Strauss-Schulson Medverkande: Rebel Wilson, Liam Hemsworth & Adam Devine Genre: Comedy, Fantasy & Romantic Längd: 1h 29 min Premiär: 2019 Land: USA Betyg: ★★★