Stöld | Bokrecension

Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat.

Som boende i Sverige skäms jag. Det känns som mycket av vår identitet som svenskar går ut på att se på andra och andra länder som dåliga på hur de hanterar olika saker, som till exempel den politiska miljön i USA och hur illa, fruktansvärt illa, människor blir behandlade. Fast vi blundar så extremt mycket själva. Varje dag blir vårt politiska klimat kallare. Varje dag blir folk dåligt behandlade bara på grund av vem de är. Att som svensk blunda för hur extremt dåligt vi har, och fortfarande, behandlar samer är hemskt. Och jag själv har blundat. Vill inte ens ge ursäkter för att jag inte är i närheten av den norra delen av Sverige för man kan alltid utbilda sig. Stöld är en otroligt viktig bok att läsa. Att den är nominerad i Årets bok 2021 tror jag den öppnar dörren för många fler som kanske också har blundat.

Elsa är nio år när hennes ren dödas. Händelsen är inte den första i sitt slag, men det blir ett startskott i berättelsen om Elsa – den starka flickan som tystas men har så mycket att säga till om. Det är intressant att följa Elsa i hennes rädsla och glöd. Hon är livrädd att prata som barn och därför blir det extra viktigt för henne att prata och stå upp för sig själv och för hela samhället när hon blir äldre.

Fantastiska karaktärer och samhällskommentarer

Stöld är en bok som vill så mycket. Stundtals kan jag tycka att den kanske vill få plats med lite för mycket. Mord, rättvisa i samhället och psykisk ohälsa. Karaktärer som är extremt intressanta som jag vill lära känna mer – få vara i deras huvud lite längre. Tyvärr blir det kortare i vissa fall. Hade gärna vilja läsa mer om Lasse, Mattias och Hanna. Glimtar från deras tankar och liv är så hjärtskärande att jag bara vill ha mer.

Kommentaren finns inte enbart om rasism och psykisk ohälsa utan även om samhällsfunktioner som polis och vård. När renarna dödas görs ingenting. Oavsett hur många anmälningar som kommer in lyfter poliserna knappt ett finger. Deras försvar är att de har för mycket mark att ta hand om. Det är sant. Det är ständigt ett ämne som kommer upp – landsbygden blir alltid nedprioriterat när det kommer till poliser och sjukhus. Nu är det kanske inte en tillräcklig ursäkt men någonting måste göras. För vi kan inte leva i ett samhälle där det tar över en timma att få en ambulans eller där polisen tvingas prioritera för de har för stort område. Det är inte försvarbart.

Naturen är vacker

Boken har många inblickar som jag är helt säker på kan utbilda många. Men det är också en intressant berättelse. Den tappar inte läsaren utan det ger en fylligare historia. Vi bryr oss om karaktärerna och jag känner mig investerad i deras liv och tankar. Miljöbeskrivningarna är fantastiska. Det känns som jag är i naturen tillsammans med dem. Och jag njuter av det – trots jag avskyr snö.

En annan bok på temat är Ædnan, som jag varmt kan rekommendera. Tyvärr har jag inte fler inom samma tema, men har ni tips säg gärna till!

Stöld är nominerad till Årets bok 2021.

Originaltitel: Stöld