Stanna hos mig | Bokrecension

Det här är den andra boken på kort tid som utspelar sig i Nigeria och som präglas av kriget som precis har varit. Det är fortfarande inte lugnt i landet, men det är inte det som vi har som fokus i Stanna hos mig. Istället handlar det om familjen, kärleken och traditioner. Yejide och Akin träffades på universitetet och det blev kärlek för första ögonkastet. Men när inget barn kommer får de påtryckningar av familjen. Någonting måste göras och det är drastiskt.

Att inte få barn blir direkt kvinnan, Yejide, problem. Det är hennes uppgift som kvinna i äktenskapet att kunna bidra med. Yejide är själv uppvuxen med flera styvmödrar, men blir förvånad när släkten uppmanar Akin att skaffa en till fru. Om inte första kvinnan kan få barn är hon utbytbar och en till fru kan få igång processen fortare. Yejide och Akin hade ett fint äktenskap, och att tvingas dela på Akins kärlek och uppmärksamhet är ingenting som hon har skrivit upp sig på. Stanna hos mig är en berättelse om kärleken, om skillnader i hemmet, traditioner och svartsjuka.

Jag blir otroligt berörd av denna bok. Det är tufft att läsa om både svartsjukan, äktenskapet och hur man ska bete sig som kvinna enligt traditionen. Men även om att hantera viljan av att få barn, och att mista barn. Om längtan och sorgen. Tror inte det spelar någon roll om var boken utspelar sig eller under vilket årtionde. Det är ett livsöde som jag tror många kan känna igen sig i.

Detta är Ayọ̀bámi Adébáyọ̀s debutbok och med det i baktanken är detta en författare som jag skulle vilja hålla ögonen öppen för och se vad hon kan erbjuda i framtiden. För om första gången kan bli så här bra och berörande. Vad kan då det andra ge? Väntar med stor nyfikenhet!

Titel: Stay With Me
Sidor: 340
GenreHistorical