Filmer

Filmrecension | Home Again

Home Again

Regissör: Hallie Meyers-Shyer Medverkande: Reese Witherspoon, Michael Sheen & Pico Alexander GenreRomanceComedy & Drama  Längd: 1 tim 44 min Premiär: 2017 Land: USA

Alice är en singel mamma som försöker få livspusslet att gå ihop efter både en separation och en flytt tillbaka till LA. Det förändras när hon låter tre unga killar, vars mål är att slå igenom med sin film, flyttar in hos henne.

Den här recensionen av Home Again kan gå åt två vägar. Och jag står på i en korsning och vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Kanske jag kan försöka sicksacka mellan de båda? Om ni i slutändan blir förvirrade över vad jag egentligen tyckte om Home Again så ingen fara. Jag är lika förvirrad jag med.

”Maybe it’s fate that they met you.”

Okej, den här filmen har alla möjligheter att lyckas. Det är en romantisk komedi med Reese Witherspoon i huvudrollen. Nancy Meyers är producent och hon är ett rätt tungt namn inom den här genren med bland annat Föräldrafällan och The Holiday bakom sig. Hennes dotter Hallie Meyers-Shyer gör både regi- och manusdebut här. Tre kvinnor och jag känner bara, yes! Men sen börjar filmen och det kanske inte är lika enkelt som en skulle kunna tro.

Home Again handlar om en separerad tvåbarnsmamma som flyttar tillbaka till LA. Det känns som de vill tala om att hon försöker få ihop det med att nu vara singel och allt vad det innebär. Men hon är tillsynes rätt perfekt. Historien om att hon har ett nytt jobb som inredningsarkitekt är konstig, tråkig och fel. Är det hennes enda inkomst? Eller lever hon på hennes pappa (och mammas) framgångar? Jo, för hon har ju en hyllad (och nu avliden) pappa som var regissör. Först fattade jag inte alls varför den bakgrundshistorien var relevant för filmen – men sen kom de tre unga och filmskapande männen i hennes liv. Och jaha, det var för att de skulle ha någonting gemensamt!

Home Again

Ni kanske förstår, manuset är inte helt klockrent. Skulle kunna såga filmen rakt av på grund av manuset. Eller på grund av hur klyschig den är. Eller att den handlar om en vit priviligierad familj som egentligen inte har så många problem. Den ska väcka känslor med familjen, men inte ens där lyckas den. Vid undantag på några scener med den äldsta dottern och den ena killen.

I och med allt detta skulle jag kunna sätta en etta i betyg. Men jag återkommer till samma problem om och om igen – speciellt i den här genren. I min mening är kanske inte romantiska komedier gjorda för att vara ha en Oscar. De är där för att underhålla dig. Jag såg Home Again när jag hade en sån där pissig dag när huvudvärken var där från jag gick upp till jag gick och la mig. Och vet ni var, jag blev underhållen. Tyckte historien var söt, som socker ibland. Till och med kärleken mellan Alice och Harry var charmig. Och i slutet vad jag ändå rätt glad. Jag fick det jag var ute efter. Därför blir betyget lite högre. Men inte ofantligt högt ändå. Den har ju sina brister.

★★½