Där kräftorna sjunger | Bokrecension

En av de starkaste böckerna som är nominerade till årets bok 2020. Det säger i och för sig väldigt lite då de nominerade har inte varit i min smak. Tråkigt nog såklart. Däremot Där kräftorna sjunger hade jag hört mycket bra om, och är nog hittills min favorit.

Kya Clark är bara ett barn när alla lämnar henne ensam i träskmarkerna vid North Carolinas kust. Hennes mamma, syskon och till slut även den alkoholiserade pappan. Hennes vänner och familj blir fiskmåsarna och naturen. Personerna i staden ser på henne med förakt och kallar henne för träskflickan. När en man hittas död i våtmarkerna blir hon direkt misstänkt.

Där kräftorna sjunger är på många sätt en vacker historia om en väldigt ensam och utsatt ung kvinna. Vi får följa henne när hon växer upp och blir dåligt behandlad, sviken och även finner några människor som vill henne väl. Det som jag verkligen tar till mig är hur lugn hon är med det mesta. Visst det var inte kul att bli lämnad av alla. Men istället för att totalt bryta ihop så löser hon det mesta. Från att ta hand om sig själv till att laga mat. En härlig inställning. Hon har väldigt lite ilska och hat i sin kropp, däremot människorna i staden är istället fylld av det.

Detta är en härlig bok med mycket detaljer och fint språk. Om ensamhet, utsatthet, den vackra naturen och berättelse med många trådar som kommer samman. På ett sätt är det en berättelse om flickan och hennes liv. På ett helt annat sätt är det en slags deckare och mysteriet om vem som dödade mannen. Var det Kya? Var den någon annan? Och vad var motivet? Jag föredrar den första delen med hennes liv och styrkan inom henne. Och hur hon blir sviken om och om igen. Men med det sagt blir ändå mysteriet kring mordet spännande.

Denna bok är en del av Årets bok 2020 och vill du rösta på den går det att göra här.

Titel: Where the Crawdads Sing
Sidor: 350