Brevvännerna | Bokrecension

Brevvännerna är en bok jag aldrig hade plockat upp självmant. Varken för handlingen eller för omslaget skull. Den tilltalar helt enkelt inte mig alls. Vilket är ändå väldigt kul, speciellt med att försöka läsa alla nominerade till Årets bok. Att man läser böcker som man vanligtvis inte skulle läst men som man kanske tycker om ändå.

Malin känner sig osedd och ensam i sitt hus som hon delar med sin man Anders. Ladugården var en gång fylld av djur, barnen bodde hemma och hon och Anders hade en nära och fysisk relation. Idag är allt istället tomt och kalt. Tills hon av en slump börjar brevväxla med Erik. Han har precis flyttat och skaffat nytt jobb efter en skilsmässa. De två finner trygghet i varandra… och kanske till och med kärlek.

Detta är en mysig bok. Om två äldre personer som får en andra chans i livet att känna fjärilar i magen, om kaffestunder och sockerkaka. Kan verkligen förstå att man gillar denna bok. Just för hur mysig den är. Jag gillar den, absolut, men tror bara inte jag får samma känslor som många andra får av den. Tycker det är lite tråkigt att Malin får all fokus, trots vi läser ur Eriks perspektiv också. Han hamnar utanför – kanske för han aldrig behöver göra en aktivt val – men det gör att jag känner väldigt lite för honom. Malin bryr jag mig om. Vill att hon ska må bra. Samtidigt skulle jag nog inte tagit samma beslut som hon tar.

Brevvännerna blir som en trygg och varm kram när man läser den. För den är väldigt mysig. Bara önskade att jag gillade den mer än vad jag faktiskt gjorde. Denna bok är en del av Årets bok 2020 och vill du rösta på den går det att göra här.

Titel: Brevvännerna
Sidor: 352
GenreRomance