Bokrecension | The Godfather

I GUDFADERN TAR Mario Puzo med oss in i Maffians våldsamma gemenskap och dess gängkrig. Han berättar om prövningar genom vapen och tortyr och om den sällsamma vänskapen inom maffian.

Gudfadern är Maffiabossen Vito Corleone, som gör allt för att utöka och behålla sin makt. Han är en vänlig man, en förstående man, en rättvis man och den farligaste gängledaren inom Cosa Nostra. Från ett fort på Long Island styr han sitt imperium av tyranner, utpressare och mördare. Han erbjuder sin vänskap (som ingen vågar avböja), han rättar till fel (inte ens mord är ett för högt pris för ”rättvisa”) och hans inflytande genomsyrar hela det amerikanska samhället, från den patrullerande polisen till nationens mäktigaste män.

Som ni kanske vet så gillar jag verkligen Gudfadern triologin och har gett både ettan och tvåan fullpoängare. Därför skulle jag kunna jämföra de två, boken mot filmen. Vilken är den bästa? De är väldigt lika, kan bero på att Mario Puzo var själv med och skrev manuset för Coppolas film. Som sagt, de är väldigt lika och båda har fördelar mot vilken som är den bättre av dem. Jag antar att om jag vill djupdyka ner i Corleones värld igen skulle jag nog plocka upp filmerna (som jag sett flera gånger) än boken igen. Mer än så vill jag nog inte prata om filmen, utan istället övergå till boken.

“I’ll make him an offer he can’t refuse.”

Jag gillar att komma in i den här maffiavärlden. För det känns verkligen som en kommer in på djupet, och blir välkommen in. En undrar ju nästan hur Mario Puzo kunde skriva en sådan detaljrik bok. Jag uppskattar det något så otroligt. Detta var en värld jag inte direkt trodde jag skulle gilla. Det är nästan berusande. Mest av allt handlar det om familjen.

Hur en ställer upp för familjen trots att det kanske inte är det bästa moraliskt sätt. Det är intressant att läsa om Michaels resa. Från att vara den i familjen som drar sig ifrån allt. Blir en krigshjälte och går till college. När pappa Corleone blir skjuten kommer han tillbaka. Hans kärlek till Kay Adams är intressant. Inte en tjej från Sicilien eller inom världen utan en helt vanlig amerikansk tjej. Gillar att läsa om hennes hängiven till honom. Dock är det svårt att älska en person inom denna värld.

Förstår hur den här boken har blivit en klassiker, och grunden till en av de bästa filmer som finns. Detaljerna, karaktärerna och hur vi verkligen sugs in i världen.

Titel: The Godfather
Serie: Mafia #1