Bokrecension | Sharp Objects

JAG HAR HAFT Sharp Objects i min bokhylla så länge nu. Läste Gone Girl (av samma författare) och älskade den. Den läste jag i och med filmen kom ut och att jag hade hört bra om den – men ville läsa boken först. Nu, förra veckan tror jag det blir, kom första avsnittet av serien Sharp Objects nu. Såklart jag kände för att läsa boken innan jag såg det avsnittet. Gillian Flynn fortsätter att göra mig glad i hennes böcker.

HANDLING:

Efter en lång tids frånvaro är journalisten Camille Parker tillbaka i sin gamla hemstad. Hon är ditskickad av sin arbetsgivare en tredje klassens Chicago-tidning för att rapportera om två unga flickors försvinnande. / Goodreads

JAG TYCKER:

Jag har problem med deckare i sin grund. Men detta är kanske inte en direkt deckare – även om den handlar om två döda flickor och jakten efter dess mördare. Men en följer inte en polis och deras ledtrådar och förhör. Utan en journalist som försöker få en bra story med citat från familjerna. Samtidigt som hon försöker få fram vem mördaren är – även om det kanske inte är hela fokusen, från hennes sida.

Sharp Objects är en mörk historia. Inte enbart för att den handlar om två mord – och rätt fula mord också. Utan snarare allt runt omkring. Camille som är egentligen inte mår bra och använder sig av ett (eller ja, flera) självskadebeteenden för att klara av vardagen, och speciellt nu när hon tvingas möta samma sak som gjorde henne dålig från början. Gillar verkligen grejen med hur hon skadar sig själv. Kanske fel av mig att tycka, men det tillför någonting till historien.

Som vanligt med deckare eller liknande böcker så får den ibland kritik från andra för att en kanske kunde lista ut vem som var mördaren relativt fort. Har hört samma kritik mot denna. Jag tycker inte det. Eller jag listade inte helt ut det så fort, men var väl i närheten hela tiden. Däremot som jag skrev tidigare, kändes det inte som att Camille var där för att få tag på mördaren (på ett sätt jo, på ett annat sätt nej). Och därför var det inte så farligt ändå. Dock kan jag tycka att slutet var väldigt abrupt.

Titel: Sharp Objects
Sidor: 340
Genre: Crime, Thriller