Bokrecension | Manhattan Beach

Manhattan Beach är en del av Bonniers Årets Bok. Klicka här för att rösta på den.

NEW YORK, 1930-TAL. Efter att Anna Kerrigans pappa försvunnit under oklara omständigheter tvingas hon axla ansvaret för familjen. När kriget bryter ut får hon jobb på skeppsvarvet och blir sedan varvets första kvinnliga dykare, samtidigt som letandet efter fadern leder henne till gangstern Dexter Styles och hans glamorösa värld. Manhattan Beach är Jennifer Egans hyllade återkomst till det episka berättandet. Det är en roman om kärlek och gangsters – en levande historisk noir med oförglömliga karaktärer.

Manhattan Beach är en fantastisk roman som jag sögs in i direkt. Första kapitlet är inte bara väldigt talande för vad som komma skall, utan är också vackert beskrivit och låter oss lära känna de viktigaste karaktärerna med små enkla medel.

Anna är fortfarande ung när hennes pappa spårlöst försvinner. Istället blir det hon som får försöka försörja familjen som nu består av henne, hennes handikappade syster och deras mamma. Hon gör verkligen en imponerande resa från att jobba på örlogsvarvet i hamnen till att bli deras första kvinnliga dykare. Om det är någonting jag känner för att klaga på i Manhattan Beach är att den delen av historien inte hundra procent intressant. Det ger en bra grund till hur samhället ser ut och hennes inre styrka men det finns fler saker som är betydligt mer intressanta som jag kanske hade velat se mer av.

Bland allt kämpande, för sin rättighet, syster och letande av sin pappa, finner Anna någon form av vänskap med gangstern Dexter Styles. Hon springer på honom fullt medveten om vem han är och att det är möjligtvis han som sitter på svaren kring faderns försvinnande. Han däremot känner inte igen henne som såg henne endast en gång när hon var mycket liten. Jag gillar att läsa om deras vänskap, och kanske önskar att det vore mer av den varan. Fast om det hade varit mer hade det kanske också varit lite för mycket av den goda varan.

Det jag gillar med Manhattan Beach är miljöerna som en dras in i och verkligen lever i tillsammans med huvudkaraktärerna. Anna är en fantastisk karaktär som har så mycket styrka inom sig, och kärleken som hon visar för sin pappa som barn och till sin syster. Det är fantastiskt att läsa. Så trots sina klichéer är detta en bok som jag varmt kan rekommendera.

Titel: Manhattan Beach
Sidor: 507
Genre: Historical