Bokrecension | Du

JAG KOMMER INTE alls ihåg hur det kommer sig att jag ville läsa den här boken. Blev säkert tipsad på någon Youtube-sida. Och jag är väldigt glad att jag läste den. För det visade sig att den gav mig någonting jag har väntat på länge att uppleva.

När hon kliver in i bokhandeln där han arbetar är han förlorad. Han måste få veta allt om henne. Måste få ha henne för sig själv. Så han börjar följa efter henne, spionera när hon träffar andra män, bryta sig in i hennes lägenhet, stjäla hennes telefon och hacka hennes e-post. Han kommer inte att låta något, eller någon, stå i vägen för deras kärlek.

Du är en bok som jag nog kommer minnas länge. Jag har under en bra stund väntat på att läsa en bok som skrämmer mig. Blev inte så rädd att jag kastade ifrån mig boken eller inte kunde sova. Men den är obehaglig. Huvudkaraktären, Joe, är en obehaglig person. Han använder sig internet och alla de sociala medier för att följa efter och spionera. Han har inga hämningar utan han lyckas till och med använda dessa verktyg för att bli en del av hennes liv. Till slut är deras bekantskap/vänskap/relation en självklarhet som har vuxit fram under en tid. Inte något som kan tänka sig vara planerad i minsta detalj.

Gillar också hur Du får ungefär samma känsla som Lolita. Inte med mycket, men den lilla delen av Kepnes gör karaktären Joe väldigt sympatisk. En dras med i hans passion och begär över den här personen, Beck. Men också att hon lyckas göra om det till att stora delar av boken tycker jag att Beck är den onda i historien – när det självklart inte är så.

Om du är en person som gillar thrillers, komplexa karaktärer så är detta en bok för dig. Jag blev underhållen, fick en stor obehaglig känsla och var tvungen att tänka till vem som är den goda egentligen. Och sånt är alltid kul!

Titel: You
Serie: You #1
Sidor: 428