Bergens stjärnor | Bokrecension

Jojo Moyes har kommit att bli en favorit hos mig när det kommer till lättsamma böcker om kärlek. Därför var jag inte förvånad att jag även uppskattade Bergens stjärnor. Det jag dock inte förväntade mig var hur annorlunda den var i jämförelse med det andra jag läst av Moyes. En historisk berättelse om ridande bibliotekarier i mellankrigstidens Kentucky.

Alice Wright levde ett stillsamt liv i England när hon gifter sig med amerikanen Bennett Van Cleve och följer med honom hem till Kentucky. Livet som gift blir allt annat än det hon hade tänkt sig och hon blir ensammare än någonsin. Tills hon finner gemenskapen i de ridande bibliotekarierna som sprider böcker och underhållning runt omkring sig.

Det händer väldigt mycket i Bergens stjärnor. Nästan lite för mycket skulle jag tro. Konflikten mellan Alice och hennes man samt svärfar, om att vara kvinna, om kvinnan bakom biblioteket Margery och hennes konflikt med samhället. Ja, det är mycket men det hela benar ändå ut i att vara just kvinna. Vilken frihet de har – eller rättare sagt inte hade (eller har). Att äga sin sexualitet och att äga sig själv. Inte vara någon annans.

Vänskapen mellan kvinnorna i biblioteket är vacker och det är fint att läsa om de alla fem. Deras liv som instängda, ensamma och nu i ett vänskapsband som kan rädda både de själva och många andra.

Jag hade ingen aning om att den här grejen med ridande bibliotek fanns. Men under fyra år, mellan 1936 och 1940, lånades böcker ut på det här sättet runt omkring i USA. Tycker det är en väldigt vacker sak och att vi ännu en gång lär oss hur viktiga böcker är. Bergens stjärnor får en fin fyra i betyg och jag ser fram emot att läsa fler böcker av Jojo Moyes. Denna bok är en del av Årets bok 2020 och vill du rösta på den går det att göra här.

Titel: The Giver of Stars
Sidor: 430
GenreHistorical