Women’s Prize for Fiction 2021 | Recensioner och min vinnare

Jag hann läsa alla nominerade av Women’s Prize for Fiction 2021, i den korta listan, innan vinnaren presenterades! Who! Det är så skönt att faktiskt lyckas för förra året gjorde jag inte alls det. Detta måste bli ett stående inslag i mitt läsår. För till skillnad från Årets bok så har jag gett höga betyg till dessa böckerna. Kan rekommendera varje bok till er. Här har ni helt enkelt sex böcker som verkligen jag kan trycka i allas händer.

Vill ni veta vilken min vinnare av Women’s Prize for Fiction 2021 är? Längst ner i detta inlägg kan ni läsa om vilken jag tycker borde vinna och vilken jag tror kommer vinna. Den officiella vinnaren publiceras imorgon kväll i deras kanaler och jag tänker att mitt inlägg där jag kommenterar vinnaren kommer i övermorgon på torsdag.

Women’s Prize for Fiction 2021:
De nominerande

Women's Prize for Fiction 2021 nominerande: Inte av denna världen

Inte av denna världen

Gifty studerar neurovetenskap vid Stanforduniversitetet och utför avancerad forskning i syfte att finna en medicinsk behandling mot depression och beroende. Hennes bror Nana var en lovande idrottsman men blev beroende av smärtstillande tabletter efter en fotskada, vilket fick oerhörda konsekvenser. Hennes deprimerade mor lämnar sällan sängen, svårt traumatiserad efter flytten till USA.

Av allt jag har hört om Yaa Gyasis debut Vända hem så var mina förväntningar höga på den här, även om jag själv inte läst den. Tyvärr ville jag bli mer överrumplad av den än vad jag blev. Till en viss del blev jag nog ändå det, men djupare under ytan. Mer efter jag läst den och tänker tillbaka än vad jag kände där och då.

Jag tycker att böcker borde fokusera på färre ämnen för att kunna grotta ner i de. Inte av denna världen fokuserar på eventuellt ett för många ämnen – men jag skulle inte vilja byta ut någon. Att som familj lämna Ghana och leva i USA. En resa som även författaren har upplevt och gjort. Hennes mammas psykiska ohälsa samt storebroderns missbruk. Jag är svag för syskonrelationer och känner så innerligt för Gifty som kämpar med sin bror och hans öde. Det jag gillar mest med den här boken är det som utspelar sig mellan raderna.

Kan tyvärr inte släppa att den heter Inte av denna världen på svenska. Vilket är såklart helt grammatiskt fel. Den borde heta Inte av denna värld, och detta irriterar mig.

Titel: Transcendent Kingdom

Sidor: 280

Genre: Fiction, Contemporary

Mitt betyg: ★★★½

Författare: Yaa Gyasi

Utgiven: 2020

Land: Ghana, USA

Goodreads betyg: 4.15

Women's Prize for Fiction 2021 nominerande: Piranesi

Piranesi

Piranesi bor i huset. Varje dag gör han anteckningar kring dess underverk: salarnas labyrint, tusentals statyer och tidvattnet som dundrar. Två dagar i veckan träffar han sin vän, den andra. Men mestadels är han ensam. Meddelanden börjar dyka upp. Det är någon ny i huset. Men vem och vad vill den?

Det brukar ju ibland talas om Slow-Burner, det vill säga bok tar sin tid att etablera sig. Piranesi är årets Slow-Burner för mig. Om det inte vore att den tog mig runt åttio sidor att komma in i den hade detta varit en femma. Clarke har byggt upp en värld som är fängslande, mystisk och underbar. Piranesi bor i ett förvirrande hus med flera rum, labyrinter, oändligt med statyer samt vatten och dimma. Den enda (levande) personen han träffar är, Den andre, vars forskning Piranesi hjälper till med.

Jag gillar att både vi och Piranesi är förda bakom ljuset. Vi vet väldigt lite om huset, om vem vi ska lita på och vad som egentligen sker. Ju mer jag läser desto mer fascinerad blir jag av världen och berättelsen i sin helhet. Det är svårt att sätta fingret på vad Piranesi gör med mig. Språket är fantastiskt och jag ser fram emot att plocka upp Jonathan Strange & Mr Norrell av samma författare. Piranesi är även en bok jag kommer vilja läsa om i framtiden. Få hela historien när jag vet hur den avslutas.

Titel: Piranesi

Sidor: 245

Genre: Fantasy, Mystery, Fiction

Mitt betyg: ★★★★½

Författare: Susanna Clarke

Utgiven: 2020

Land: England

Goodreads betyg: 4.29

Women's Prize for Fiction 2021 nominerande: Hjärtlinjer

Hjärtlinjer

Tvillingsystrarna Vignes kommer alltid vara identiska. Men efter vuxit upp tillsammans i ett litet samhälle, och sprungit i väg vid sexton år, är det inte bara deras dagliga liv som är annorlunda som vuxna, det är allt: deras familjer, deras samhällen och deras identitet. Tio år senare bor ena systern med sin svarta dotter i samma stad hon en gång flytt ifrån. Den andra lever livet som vit med sin vita man. Trots många mil och lögner förblir deras öden sammanflätande.

Det tog två sekunder för mig att fastna i den här berättelsen och bli halvt kär i karaktärerna. Jag flög fram över sidorna och kunde nästan inte lägga ifrån boken. Det är någonting med karaktärerna som gör att man vill veta mer. Hur deras liv är, och hur deras val har fått för konsekvenser för inte bara sig själv utan för de andra runt omkring. Hjärtlinjer är full av kommentarer kring samhället och framför allt rasism, ur olika perspektiv. Vilket alltid är intressant att läsa om.

Det är väldigt många olika karaktärer som får stora utrymmen och egna perspektiv. Kan tycka det är för mycket stundtals, men skulle inte vilja ta bort någon heller. Däremot anledningen att den inte fick ett högre betyg än en fyra (då den är klockren) är slutet. Genom allt tills de sista sidorna känns allt meningsfullt och noggrant uträknat. Men sedan känns det som att det finns flera perspektiv och konsekvenser och Brit Bennett inte vet hur hon ska knyta ihop säcken. Vilket får mig att tycka det hela känns hastigt utfört.

Titel: The Vanishing Half

Sidor: 363

Genre: Fiction, Historical

Författare: Brit Bennett

Utgiven: 2020

Goodreads betyg: 4.22

Women's Prize for Fiction 2021 nominerande: Unsettled Ground

Unsettled Ground

Tänk om livet du alltid har känt tas från dig på ett ögonblick? Vad skulle du göra för att få tillbaka det? Tvillingarna Jeanie och Julius har alltid varit annorlunda än andra människor. Vid 51 år bor de fortfarande med sin mamma, Dot, i isolering och fattigdom. Men när Dot plötsligt dör börjar hoten mot deras samvaro hotas.

Wow, vilket fantastiskt omslag. Det är sällan jag känner mig överrumplad av ett omslag. Men den här gången måste jag säga det. Det är jättevackert! Men till själva historien, Unsettled Ground är för mig en bok jag har svårt att komma underfund med. Det är en jobbig berättelse skrivet med vackra ord. Vi får följa två tvillingar som förlorat deras mamma och ska nu försöka stå på egna ben i ett samhälle de inte riktigt är hemma i.

Att sparka på någon som ligger ner är ett ordspråk som kan beskriva den här boken. Varje människa som får kontakt med tvillingarna Jeanie och Julius har någonting som motiverar de snarare än att vara snälla. Eller försöka pusha de till något de själva inte vill eller är bekväma med. Det enda negativa som jag kan komma på, som gör att det inte blir en fullträff, är att slutet för mig inte är tillräckligt tillfredsställande och ju längre in i boken som kommer blir det ett mysterium som ska lösas. Vilket inte är min kopp av te, tyvärr.

Titel: Unsettled Ground

Sidor: 289

Genre: Fiction, Contemporary, Mystery

Författare: Claire Fuller

Utgiven: 2021

Land: England

Goodreads betyg: 3.88

Women's Prize for Fiction 2021 nominerande: How the One-Armed Sister Sweeps Her House

How the One-Armed Sister Sweeps Her House

I Baxters strand, Barbados, berättar Lalas mormor Wilma historien om den enarmade systern, en varningssaga om vad som händer med tjejer som inte lyder sina mödrar. När Lala växer upp ser hon att det ger hopp. Och Mira Whalen? Det handlar om att hålla sig vid liv, försöka förstå det faktum att hennes man har mördats, och hon fick inte chansen att berätta att hon trots allt älskade honom.

Trauma efter trauma. Det händer tragiska saker en efter en. Det är tungt att läsa men jag känner mig aldrig riktigt nertryckt i ett mörker där jag inte orkar läsa längre. Utan tempot gör att vi fortsätter tugga oss igenom. Titeln, How the One-Armed Sister Sweeps Her House, kommer från en berättelse som huvudkaraktären Lalas mormor berättar för henne som barn. Där sensmoralen är att undvika frestelsen till det mörka. Fem år senare möter vi Lala igen mitt i centrum för allt som sker runt omkring henne. Mord, misshandel, hot och ännu mer dödsfall.

Det är Lala som är huvudpersonen men vi får möta ett flertal andra karaktärer och leva sig in i deras nu och bakgrund. Det öppnar upp för att vi lär känna dem och därmed bryr sig om dem. Skulle inte vilja vara utan någon av dem och deras egna kapitel. Varje karaktär skulle nästan kunna få en egen bok – en uppföljning. Gillar atmosfären som Cherie Jones bygger upp med sitt språk. Känns inte som en bok jag vanligtvis hade plockat upp, men jag är glad att jag gjorde det. Tror jag kommer leva kvar med denna en lång tid.

Titel: How the One-Armed Sister Sweeps Her House

Sidor: 320

Genre: Fiction, Historical

Författare: Cherie Jones

Utgiven: 2021

Land: Barbados

Goodreads betyg: 3.73

Women's Prize for Fiction 2021 nominerande: No one is talking about this

No One is Talking About This

En kvinna som är känd för sina virala inlägg på sociala medier reser världen runt och talar till sina älskande fans, hela hennes existens överväldigad av internet – eller vad hon kallar ”portalen”. Är vi i helvetet? frågar sig portalen. Kommer vi bara fortsätta göra det här tills vi dör? Plötsligt genomborrar två texter från hennes mamma striden: ”Något har gått fel” och ”Hur snart kan du komma hit?”

Jag hade nog aldrig läst den här boken om jag enbart hade läst baksidestexten. Att läsa en bok om Internet känns som det tråkigaste man kan göra. Speciellt eftersom det känns sällan som det görs bra? Med det sagt så är det uppfriskande att Patricia Lockwood verkar känna till Internet tillräckligt väl för att skriva en bok om det. Första delen handlar om användandet av sociala medier och utlämnandet man bidrar till. Första sidorna är jag fast, men ju längre det går desto mindre intresserad blir jag. Jag ska dock säga att jag skrattade till här och där i igenkännandet.

Andra delen bryts av och handlar istället om familj och förlust. Antingen hade jag velat att båda delarna skulle gifta sig bättre med varandra eller dela upp det helt i två böcker. Fast lägga till en massa så det inte blir samma i två hundra sidor. Den hade verkligen sina ögonblick och jag tror de som uppskattar ett poetiskt språk.

Titel: No One is Talking About This

Sidor: 210

Genre: Fiction, Contemporary

Mitt betyg: ★★★½

Författare: Patricia Lockwood

Utgiven: 2021

Goodreads betyg: 3.69

Min vinnare av Women’s Prize for Fiction 2021

Det blev ändå höga betyg till samtliga. Som lägst delade jag ut 3.5 och som högst 4.5. Tycker det är en ganska fin fördelning inför ett fint pris. Jag är nöjd med vilken som helst som vinner. Dock tror jag inte alla har chansen att vinna, även om de har tagit sig vidare till den kortare listan.

Min vinnare om jag får välja som ska vinna Women’s Prize for Fiction 2021 är Piranesi. Tyckte den var klockren trots att den var segstartad. En bok jag ser fram emot att läsa om. Den jag tror eventuellt vinner, om det inte är Piranesi är Hjärtlinjer (eng. The Vanishing Half) för det känns som den uppskattas av väldigt många. Medan till exempel Unsettled Ground och No One is Talking About This har en smalare målgrupp. Imorgon kväll får jag och vi svaret om årets vinnare. Jag är redan taggad på nästa år!