filmer

Filmrecension | The Square

The SquareTitel: The Square Regissör: Ruben Östlund Medverkande: Claes Bang, Elisabeth Moss & Terry Notary Genre: Drama & Comedy Längd: 2 tim 22 min Premiär: 2017 Land: Sverige

Christian är en respekterade museiintendent på ett modernt konstmuseum. Den uppkommande utställningen, The Square, är en intressant installation som ska påminna människor om deras medmänsklighet.

”Det här är ingen vanlig film”, sa en äldre dam till sin väninna när vi gick ur biosalongen. Och jag måste nog ändå hålla med henne. Men samtidigt, vad förväntar hon sig av en Ruben Östlund film? Det här är första gången jag ser en av hans filmer, men av den förståelse jag har fått av honom gör han filmer som handlar om människor, deras beteende, samhället, värderingar och om situationer och dess konsekvenser. Även om den här filmen är mer åt det konstnärliga hållet. Samtidigt är det en vanlig film för den handlar precis om den världen vi lever i och frågeställningar som vi behandlar dagligen. Men om en antar att en vanlig film är en actionrulle med komiska inslag inspelad i Hollywood… ja, då var det ingen vanlig film.

Det var otroligt svårt att skriva vad The Square handlar om. För den handlar om så mycket. Visst, den handlar om en hängiven pappa, en museiintendent, en installation, och en hel del andra konstiga saker eller saker som inte riktigt går som planerat. Sedan handlar den också om människor och samhället. Hur vi reagerar i situationer och hur de förändrar oss. Det bästa är egentligen att inte komma in med några tankar alls. Bara se den!

The Square

Ruben Östlund är så himla bra på de obekväma situationerna. Det känns rakt in i märgen när vissa karaktärer hamnar i situationer en inte alls skulle vilja vara i. På ett bra sätt. Inte gömma sig bakom kudden för det är för pinsamt att titta på á la romantiska komedier. Det är nästan till och med att en sitter och skäms för en känner igen sig – även om jag själv aldrig varit i liknande situationer. Måste också nämna scenerna med PR-byrån fick mig att verkligen må dåligt. Speciellt eftersom en har just studerat media och PR. Herregud… så himla igenkännbart.

The Square är en kompott av fantastiska scener och ögonblick. Det är nästan så att varje del av filmen skulle kunna vara en egen kortfilm. Det är både positivt och negativt. För den snuddar nästan på gränsen för att vara för mycket.

★★★★½