Filmrecension | Star Wars: The Last Jedi

Varning den här texten innehåller spoilers!

Star Wars: The Last Jedi

RegissörRian Johnson MedverkandeDaisy Ridley, Mark Hamill & Adam Driver GenreActionAdventure & Fantasy Längd: 2 tim 32 min Premiär: 2017 Land: USA

Rey har åkt för att hämta hem Luke Skywalker och finna hans guidning genom kraften. Motståndsrörelsen gör sig i ordning för att kriga mot the First Order.

Det var med rätt stor förväntan som jag och min sambo gick in i biosalongen. Vi är båda fans av Star Wars (han tusen gånger mer) och när vi gick därifrån var jag glad och han besviken. Varför? Jo, det ska vi ta nu.

Star Wars: The Last Jedi är enligt mig en bra film. Den får en trea och ett halv i betyg för den är bra och jag uppskattade den. Den är inte lika bra som Force Awakens. Men vi vet att Last Jedi är en mittenfilm i en triologi och de har en tendens att vara lite sämre. Förutom det solklara undantaget Empire Strikes Back.

Star Wars: The Last Jedi

Visserligen är Star Wars rätt roliga filmer. Men här blir det lite väl mycket humor som tar en ut från ögonblicket. Chewie hade nog den mest intetsägande rollen. Allt han gjorde var att sitta där och ”umgås” med de nya söta djuren. De scenerna skapade några skratt i salongen. Men är inte Chewbacca värd mer än det? Bara för att Han Solo inte finns med oss längre behöver inte hans andra hand få en sådan tråkig roll.

”Fulfill your destiny!”

Det bästa med hela filmen var relationen mellan Rey och Kylo Ren. Deras scener var den stora höjdpunkten. De var verkligen så bra. Och vi fick till och med se lite ögongodis. Kan det bli bättre? När jag gick ur salongen sa jag med 50 % ironi och 50 % sanning att en nästan börjar shippa de två och min sambo blev lite irriterad på mig och sa: ”Detta är ingen jävla tv-serie”. Han är inte så glad i ships… men deras kemi! Kom igen!

Den stora grejen (förutom att Luke skulle vara med) var att vi skulle få reda på vem Rey är. Är hon Lukes barn? Är hon en annan känd persons barn? Ju längre filmen gick ville jag inte att hon skulle vara Lukes barn. Men tänkte att hon var säkert någon annans barn eller ett barn som har kopplingar till Lukes jeditempel som Kylo Ren var på som barn. Men det visade sig att hon inte var någon särskild alls. Kanske en besvikelse men jag är ändå rätt glad över det.

Star Wars: The Last Jedi

Sen har vi såklart Luke. Han kom, var en gammal grinig gubbe och räddade till slut världen innan han dog. De stressade hans död väldigt mycket. Kunde de inte vänta till nästa film? För nu har vi inte någon kvar av de gamla. Visserligen handlade hela filmen om den nya generationen som växer fram. Och Leia är tekniskt sätt inte död men utan Carrie Fischer så…

Men resterande karaktärer då? Jag gillar Poe och Finn. Men tyckte deras storyline var ganska tråkig. Jag brydde mig inte heller om Rose eller om planeten-Monaco. Det var som en satsade allt på Luke, Rey och Kylo Ren och bara liksom fyllde i vad de andra skulle göra under resans gång. Men det är en mellanfilm och jag antar att deras stora krig kommer i nästa film och det är då de får visa sig.

Och Snoke bara dog. Så himla enkel död. Känns lite konstigt. Eller karaktären Holdo hade väl kunnat göra hoppa till lightspeed mycket snabbare så hade inte så många dött. Lite frågor som känns värda att ta upp.

★★★½

2 Replies to “Filmrecension | Star Wars: The Last Jedi”

1. Haha, vi var en del som såg filmen igår! 🙂 Jag hade verkligen ingen aning om vad filmen skulle handla om så jag hade inga förväntningar. Det kanske var därför jag tyckte den var så himla bra! Alltså Rey och Kylos kemi var ju FANTASTISK. Jag började också shippa dem. Jag är dock inte så säker på att Reys föräldrar inte var några alls. Tänker mig att det kan vara en manipulation av Kylo. Håller med om att Snoke dog lite väl enkelt. Tycker att Finn och den nya karaktären Roses äventyr var jättespännande och roligt att följa! ”Sidohistorier” brukar annars vara väldigt tråkiga. Tyckte filmen bjöd på många fina citat med. Enligt mig, som inte är ett inbitet Star Wars-fan, var den här bättre än Force Awakens, men har förstått att fans är splittrade.

1. karinsuniversum says: Svara

Kul att det var inte bara var jag som älskade Rey och Kylos kemi. Helt underbar! Ja, kanske var en manipulation av Kylo men jag hoppas på att han talade sanning ändå. Nä, gillade inte sidospåret med Finn och de. Kände att den storyn inte gav någonting och tog alldeles för mycket plats.