Filmrecension | Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales

PiratesTitel: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales Regissör: Joachim Rønning & Espen Sandberg Medverkande: Johnny Depp, Javier Bardem, Geoffrey Rush, Brenton Thwaites & Kaya Scodelario Genre: Action, Aventure & Fantasy Längd: 2 tim 9 min Premiär: 2017 Land: USA

Captain Jack Sparrow är tillbaka och den här gången letar han och nyfunna vänner efter Poseidons tredudd samtidigt som de blir jagade av en odöd kapten som söker hämnd.

Först och främst kan vi väl komma överens om att Dead Men Tell No Tales är en mycket bättre titel än Salazar’s Revenge. Bra då har vi bestämt det! Nu till vad jag faktiskt tyckte om filmen snarare än om titeln. Först var jag inte alls sugen på att se den nya Pirates, ännu mindre på bio. Men sen så läste jag Elsas recension och blev genast nyfiken. Så vi gick och såg den bara någon dag efteråt. Nu har jag hunnit smälta filmen och börjat tänka mer och mer vad jag tyckte. Jag är både positiv och besviken.

Mina förväntningar var inte särskilt höga, och jag fick ändå det jag trodde jag skulle få. Den var betydligt mycket bättre än fyran, I främmande farvatten, men ni som har sett den vet att det inte säger så mycket.  Den var dock inte bättre än originaltrilogin. Men det är det nog ingen som trodde och förväntade sig heller. De tre håller en helt annan klass. Mitt största problem med denna Pirates-film och den innan är nog att de har blivit för mycket komedi. De första filmerna är ändå rätt spännande och halvläskiga med inslag av komedi, men dessa är bara komedi. Johnny Depps karaktär var från början väldigt bra, men är i dag en parodi på sig själv. Skulle vara kul att få tillbaka den andra, men istället får vi en gammal gubbe som är ständigt full.

”The dead have taken command of the sea. They’re searching for a girl, a Pearl, and a Sparrow!”

De nya karaktärerna vi träffar är Henry, som jag inte ska gå närmare in på pga spoilers, och Carina Smyth. De två är helt okej. Jag fattar varför de två är där och de har en plats i berättelsen. Dock blir jag rätt trött ganska fort att Carina ska vara smart så alla män hävdar att hon är en häxa. Varenda gång! Ja, vi fattar. Sedan har vi också skurken Salazar. Som först har otroligt jobbigt flygande hår och en ganska tråkig och platt karaktär, tyvärr. En mindre bra sak är att jag tycker inte att någon karaktär har något direkt att förlora på. Det gör hela filmen mindre intressant.

Men det är fortfarande en Pirates-film. Jag tycker ändå om actionscenerna som är ändå snygga och lika löjliga som vanligt, fast en ton av allvar. Det kanske känns som jag varit negativ under recensionen, men måste ändå säga att jag tyckte ändå om den lite. Inte jättebra film, men helt okej godkänd.

Gillade också slutet när vi fick återse två kära karaktärer och efter eftertexterna i den lilla filmsnutten fick vi se något som vittnar om en ny film, och att möjligtvis en gammal skurk kommer tillbaka. Det kan nog ändå bli intressant.

★★½

Du kanske också vill läsa