Filmrecension | Dunkirk

DunkirkTitel: Dunkirk Regissör: Christopher Nolan Medverkande: Fionn Whitehead, Mark Rylance & Kenneth Branagh Genre: Drama, Action & History Längd: 1 tim 46 min Premiär: 2017 Land: UK, Netherlands, France & USA

Allierade soldater från England, Frankrike och Belgien är omgivna av den tyska armén. Det är en hård kamp att evakueras från ön som ligger så nära hem.

Jag har verkligen sett fram emot Dunkirk. Egentligen av fyra anledningar. 1. Det är en film av Nolan. 2. Det är en krigsfilm. 3. Många bra skådespelare. 4. Harry Styles. Och det är de fyra anledningarna som kommer vara grunden för den här recensionen.

Christopher Nolan är en bra regissör. Har inte sett alla hans filmer – Insomnia och Memento ligger fortfarande på listan över filmer jag vill se. Och borde. Men som sagt, han är en bra regissör och han brukar inte göra mig alltför besviken. Därför kändes det ganska självklart att jag skulle gilla denna. Speciellt när det är en krigsfilm. För är rätt svag för de filmerna. Vet inte alls varför. Bara en grej. Han gjorde det bra. Det är en historia jag inte har sett en film på tidigare – och inte heller hört talas om. Annars har många krigsfilmer väldigt liknande berättelser och bakgrunder. Gillar att den utspelar sig från tre olika håll. Från ön, vattnet och luften. Det ger en bra mix och gör hela tidslinjen mer intressant. En nackdel bara. Det ger vissa scener spoilers så vi vet att det kommer att hända och hur för vi redan sett delar av det tidigare.

”Seeing home doesn’t help us get there, Captain.”

Dunkirk är full av stora och bra skådespelare. Men de är väldigt lågmälda här. Det känns som det är ganska enkelt att en stor och älskad skådespelare som Tom Hardy tar över filmen och får den handla om honom. Men inte här. Samma med Cillian Murphy och Kenneth Branagh. Samma med Harry Styles. Jag var väldigt nyfiken på hur han skulle vara. Alltid tänkt att han kommer bli den nya Justin Timberlake av One Direction (och verkar som jag kanske har rätt…?). I början märkte en såklart av det. Det är Harry Styles. Men ju mer filmen gick kändes det mer och mer naturligt.

Så med det sagt är jag nöjd med Dunkirk. Någonting jag tänkte på nu i efterhand som gör att jag gillar filmen lite mer är att vi aldrig får se fienderna, dvs tyskarna. Men en kan känna rädslan hos karaktärerna och frustrationen att inte kunna komma hem. Vi får aldrig se deras ansikten. Bara deras bomber, skott och plan. Det gör det nästan så att tyskarna känns ännu mer läskigare vilket gör sig väldigt bra här.

★★★★

2 svar till “Filmrecension | Dunkirk“

1. Den här filmen måste jag helt enkelt se på, men vet inte när jag har tid över att se på den dock !