Filmrecension | It Comes At Night

It Comes At Night

Titel: It Comes At Night Regissör: Trey Edward Shults Medverkande: Joel Edgerton, Christopher Abbott & Carmen Ejogo Genre: Horror & Mystery Längd: 1 tim 31 min Premiär: 2017 Land: USA

I ett hus mitt i ödemarken skyddar Paul och hans familj sig från det onaturliga hotet som kommit till världen och gjort flertal människor sjuka. Det blir allt svårare att försvara sig när en till familj kommer i hopp om skydd.

Jag hade inga förväntningar av It Comes At Night när jag gick på bio häromdagen för att se den. Hade bara sett postern, och det är ruskigt snygg! Annars inget mer. Jag brukar inte titta på skräckfilmer på bio pga det är hemskt att bli rädd bland andra. Jag hade tur, It Comes At Night är ingen film som jobbar med jumpscares. Det är snarare en långsam obehaglig känsla som kryper upp på en. Det är sådana filmer som jag brukar uppskatta mest. När det kommer till skräckfilmer i alla fall.

Har hört att folk säger att It Comes At Night inte är en skräckfilm. Det är väl antagligen för att folk förknippar med skräckfilmer med filmer där en just hoppar av skräck, vågar knappt titta vad som händer på duken. Men om en anser att det är kriterier så är det många, bland annat klassiska skräckfilmer, som faller bort. Det är ju helt fel. För den här är obehaglig.

”Just to be safe the red door stays closed and locked all the time.”

Jag fick samma känsla till It Comes At Night som jag fick till The Witch. De är inte alls likadana eller någonting. Men känslan jag fick var ändå samma. Problemet jag hade med den här filmen är att det är någonting som fattades. Jag kan dock inte sätta fingret på exakt vad. Kanske att den inte hade en direkt bang. Får se den igen då kanske jag kommer på det.

Det jag gillade däremot var just tempot, att obehaget kom krypande, att den var tyst och fotot. Gillade också hur filmen slutade. Öppen, och att en fick tänka lite själv. Fast det var ju ändå klockrent. Antar att det finns någon därute som går ur biografen och fattade absolut ingenting. Men den här filmen är ingenting för er. Jag rekommenderar It Comes At Night till den som tycker om bra skräckfilmer.

★★★★