Bokrecension | The Last Letter from Your Lover

LONDON 1960. När Jennifer Sterling vaknar upp på sjukhus minns hon ingenting inte den tragiska bilolyckan som gjort att hon hamnat där, inte sin man, inte ens vem hon är. Hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Tills hon råkar hitta ett passionerat brev, undertecknat B, som ber henne att lämna sin man.

2003, hittar journalisten Ellie samma brev i arkivet. Hon blir besatt av historien bakom, och hoppas att den ska kunna återuppliva hennes haltande karriär. Om dessa två älskande fick ett lyckligt slut, kanske hon också kan bringa reda i sitt eget komplicerade kärleksliv? Ellies sökande kommer att skriva om historien och hjälpa henne att inse sanningen om sin egen romans.

Jag har läst Jojo Moyes bok The Last Letter from Your Lover och jag blev faktiskt positivt överraskad. Tidigare har jag läst Me Before You och Still Me (har alltså en kvar i den serien) och gillat de väldigt mycket. Därför borde det inte vara en chock att jag även gillar denna. Men tycker bara att det var så härligt med en romantisk bok just nu. Har tyvärr kommit in i en dålig period av att läsa böcker och tror nog att detta kan vara startskottet till att det blir bra igen! Jag är tillbaka!

The Last Letter from Your Lover

The Last Letter from Your Lover är en sådan mysig chick-lit. Den handlar om att hitta sin rätta person. Den personen som fyller hålet i sitt pussel. Och att ibland är det kanske inte den som är framför sig. Och kanske inte heller den man är gift med.

Vi börjar med att lära känna Ellie som hamnat i ett komplicerat förhållande med en man som är gift. Någonting som hennes vänner inte står bakom. Men hon är kär och tänker inte mycket på hans vaga meddelanden, hans villkor och det faktum att han också är gift. Det är inte förrän hon finner ett brev i tidningens arkiv som gör att hon börjar ifrågasätta kärleken. Kärleken som finns nerskrivet på detta papper är vacker och ärlig. Har hon ens varit med om det?

När Jennifer vaknar upp minns hon ingenting, men får ledtrådar om att hon älskar en annan man än sin man. Och det blir plötsligt väldigt komplicerat. Vem är han? Boken består till största delen av Jennifers liv. Hur hon letar upp denna man. Hur hon träffade honom och hur deras liv blev. Jag gillade verkligen att läsa om denna del. Sedan gick vi över till Ellie igen och hon fick lära sig allt vi redan vet. Det hade kanske varit bättre att låta Ellie inse historien tillsammans med oss läsare. För nu blev det repetion för oss, och nyhet för henne.

Jag gillar helt enkelt The Last Letter from Your Lover och Jojo Moyes. Den var inte lika bra som Me Before You. Men charmig och bra. Väldigt många oförutsägbara vändor och bara mys.

Titel: The Last Letter from Your Lover
Sidor: 502